Törst

 
Törst
Av Richelle Mead
Antal sidor: 335
Serie: Vampire Academy #1
 
Handling
från goodreads
Efter två år på rymmen är Rose och Lissa tillbaka på S:t Vladimirs skola - en ganska ovanlig internatskola för unga vampyrer, moroi, och halvvampyrer, dhampirer. 
Lugna, eftertänksamma Lissa Dragomir är en moroiprinsessa, en dödlig vampyr med magiska krafter. Hon måste hela tiden skyddas mot de odödliga strigoi, de farligaste och mest blodtörstiga av alla vampyrer. 
I hetsiga och rappkäftade Rose Hathaways ådror flyter människoblod och vampyrblod i en kraftfull blandning. Hon är en dhampir, och hon är Lissas bästa vän. De onda strigoi har svurit att Lissa ska bli en av dem, och det är Roses uppgift som beskyddare att försvara Lissa - till varje pris.
 
Tankar

Det var många, många oj och oj i den här boken. Väldigt överranskande handling, väldigt lättläst och aldrig tråkig! Den är skriven i ty någon slags chick lit-stil, även fast den handlar om vampyrer.Det gillar jag väldigt, väldigt mycket. Den är otroligt.. hm, sexig och rolig, skrattade till nästan hela tiden! 
Jag gillar karakärerna starkt, ochförfattare har fått ihop intriger med fantasy och magi i en enda röra!
Dock kan jag tyck att det hände ganska lite, det var inte riktigt någon major händelse som var bokens mittpunkt, som det brukar vara i andra fantasyböcker. Å andra sidan är detta första boken i serien - så det är frmodligen en liten warm up till de andra, vad är det det, 5 böckerna?
Hursomhelst, detta är en sjukt bra val om man älskar chick lit, men samtidigt vill ha lite mer spänning i vardagslivet... Den beskrivningen passar in på mig, haha:) 
 
Innan jag började läsa Törst undrade jag om den var värd att läsa/bra osv, och jag svarar nu på denna fråga: 
ABSOLUT! 
 
★★★★ 
4/5

 

Kommentera här: