Rör mig inte!

Rör mig inte!
Av Tahereh Mafi 
Antal sidor: 302
Serie: Shatter me #1 
 
Handling
Juliette har inte rört någon på exakt 264 dagar. Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.
Återetablissemanget vill återställa allting, börja om från noll med ett nytt språk och nya regler. De ska använda Juliette för att göra det.
Det står: To Sophia! Be extraordinary!
Tahereh Mafi
Tankar
 
 Den här boken är så, så så så jäkla bra! Jag fick den här boken 2012(hehe jag vet...) av min moster(signerad!!!), och sedan dess har den bara stått i bokhyllan. Men nu tog jag mig an den och jag kunde bara inte sluta läsa! Även om det här regeringingen-vill-döda-alla-temat är ganska utjatat vid det här laget(Hunger games, Divergent osv) så funkade det så bra här! Handlingen är helt annan gentemot de andra böckerna med samma slags 'problem' och det är nytt och spännande och så fruktansvärt bra! 
Jag måste också anlysa på författarens skrivande. 
Det är så konstigt Det är så intressant. 
(Ovan var alltså en demonstration för hur det kan se ut i boken.) Många siffror används, i meningar som '2 fingertoppar mot min hals', '356 andetag senare' och så vidare.
Beskrivningarna är även extremt poetiska, såsom 'jag är en kropp utan skelett' och 'Mina ögon är två professionella ficktjuvar som stjäl allting för att gömma det i mitt sinne'. Dessa två är inte de bästa, det var svårt att hitta dem i efterhand! Dessa beskrivningar är ju ganska 'utomkroppsliga" eftersom det beskriver något omöjligt. Även sådana saker som 'jag är en vattendroppe' och 'jag är åska och blixtar'.
Ibland är det svårt att hänga med, eftersom det kan bli lite mycket meningar av detta slag. 
 
Hursomhelst så var detta verklgen läsglädje! Särskilt efter halva, dåå åh då. Slutet är fint och härligt och jag log som en fån. 
Även karaktärerna är fullkomligt underbara! Är helt fullkomligt sjukt magiskt förälskad i Adam Kent. Han är så snygg och underbar och sexig och ååååååååååh! Han och Juliette........ Herre-herre-herregud.
 
Sammanfattning:
 
 
★★★★ 
4/5
 
 

Kommentera här: