Jellicoe Road


Jellicoe Road
Av Melina Marchetta
Antal sidor: 351
Påbörjad: 7 februari 2014
Avslutad: 9 februari 2014
svenska
 
Handling
Som barn överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Sex år senare börjar det förflutna komma ikapp henne då ännu en person i Taylors närhet försvinner, och en annan återvänder. Samtidigt pågår gängkriget på Jellicoe internatskola för fullt och ett manuskript visar sig innehålla nyckeln till Taylors förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden sammanflätade med Taylors?
Från goodreads.
 
Tankar
Den här boken är en av de få som jag verkligen kan säga är fantastisk rakt igenom. Välskriven, och väldigt unik storyline. Den är helt underbar, helt enkelt. Allt skriker rätt rätt rätt om den här boken. Romantik finns det gott om, också, även om det inte är bokens högsta prioritering. En recension som står skriven på baksidan lyser såhär:
"Melina Marchetta lyckas, och man kan bara beklaga dem som väjer för genrebeteckningen unga vuxna. Detta är en bok för människor, bara." - Lotta Olsson, Dagens Nyheter
 
Den beskriver den här boken otroligt bra. 
 
Kommentar 
Jag ger den här boken 4 stjärnor. Jag är förmodligen väldigt snål med stjärnor, men trots att jag älskade Jellicoe Road, så påverkade den mig inte så väldigt mycket. De fyra första stjärnorna står för handlingen, språket, och för karaktärerna. Den sista stjärnan handlar om mitt psyke, om boken påverkade mig väldigt mycker, eller mindre. Det är få som verkligen gör det. 4 stjärnor får en bok som är perfekt, från första till sista sidan. Fem stjärnor får en bok som på något vis blir ett komplement till min själ. Oj, det där var smörigt.
 
Älskar också framsidan på den här boken!
 
★★★★ 
4/5
 
 

Kommentera här: