Divergent #1

 
Divergent #1
Av Veronica Roth
Antal sidor: 362
Serie: Divergent #1
Påbörjad: 21 februari 2014
Avslutad: 24 februari 2014
svenska
 
Handling
Boken utspelar sig i Chicago. Stadens invånare är indelade i fem falanger, De ärliga, De lärda, De tappra, De osjälviska och De fridfulla. Beatrice hör till De osjälviska. När man fyllt sexton får man genomgå ett lämplighetstest, för att sedan välja om man vill byta falang, eller stanna kvar i sin gamla. Lämplighetstestet visar vilken falang man borde ansluta sig till, och Beatrices - Tris - resultat blir inkonekventa. De kallar det för divergens, vilket är mycket farligt. Tris ansluter sig till de tappra, där hon träffar Four, den mystiske instruktör. Under en testperiod utsätts falangbutarna - noviserna - för psykiskt och fysiskt ansträngande övningar. Bara de som rankas som de tio bästa blit medlemmar.
 
Tankar
Wow. Vilken jäkla bok. Action genom hela boken, vilket vanligtvis blir ganska tröttsamt i längden, men här var det bara så jäkla bra. Herre. Älskar huvudkaraktären, Tris, och Four, Herregud Four.
Sjukt underhållande bok, med mycket action. Fullkomligt älskar scenerna med Tris och Four. Jag log som en galning, och skrattade ihjäl mig om vartannat. 
 
Observera; Många säger att Divergent är alldeles för lik Hungerspelen, men låt inte det hindra er från att läsa den här boken! Framsidan är rätt lik, det medger jag, men innehållet är inte alls detsamma. Jag skakade av nervositet och spänning är jag läste Hungerspelen, men den här var bättre. Jag trodde att jag gillade Peeta, men, herregud, Four slår verkligen alla rekord. 
 
Avslutar med två väldigt relevanta gifs:
 

 
★★★★ 
4/5

Kommentera här: